5 saker du måste veta om olivolja

Olivolja är en hörnsten i den italienska kokkonsten och förgyller de flesta maträtter. Den är inte bara god utan också väldigt nyttig. Här är 5 handfasta råd när du ska välja en flaska från butikshyllan!

 

Välj Extra Vergine

Välj helst en flaska där det står ”extra vergine” eller ”extra virgin” på etiketten. Extra Vergine betyder att det är en ren olja utan några smakdefekter och helt fri från tillsatser.

 

Valj-Extra-Vergine

 

Kvalitet spelar roll

Högkvalitativ Extra Vergine smakar inte bara gott, utan har också större hälsofördelar jämfört med lägre kvaliteter, som säljs under namnen jungfruolja eller olivolja. Ju högre nivåer av antioxidanter desto längre hållbarhet och mer av de näringsämnen som vi betalar extra för.

 

Kvalitet-spelar-roll

 

Bitterhet är en bra sak

Färska oliver är bittra, så oljan gjord av färska oliver bör också vara bitter. Faktum är att bitterheten är en indikation på de hälsosamma näringsämnen vi förväntar oss när vi väljer Extra Vergine.

 

Bitterhet-ar-en-bra-sak

 

Håll det fräscht

Extra Vergine börjar tappa i kvalitet i samma ögonblick som den görs. Exponering för luft, värme och ljus förkortar hållbarheten dramatiskt. Många flaskor är inte längre Extra Vergine när den slutligen konsumeras. Det är som om du betalat för en Ferrari, bara för att köra en gammal Fiat första gången bakom ratten. Leta efter ett skördedatum eller tappningsdatum på varje flaska du köper — ju nyare datum, desto bättre. Om du bara kan hitta ett ”bäst före”-datum, bör det vara minst ett år i framtiden. Förvara den tätt stängd i ett svalt, mörkt skåp. När du öppnat flaskan använd den inom en månad eller två.

 

Hall-det-frascht

 

Använd den till allt

Vid det här laget borde alla veta att olivolja kan användas istället för mindre hälsosamma fetter i praktiskt taget varje maträtt. Från pochering och bakning till sautering till fritering – att använda Extra Vergine olivolja istället för smör eller andra oljor är inte bara det mest hälsosamma alternativet, utan gör också att din mat kommer också att smaka bättre.

När du steker under hög temperatur under lång tid kommer de omättade fettsyrorna (som oljan är rik på) oxideras i olivoljan och smaken och lukten försvinner i princip helt. Så då är det bättre att använda en olivolja med mildare smak.

 

anvand-den-till-allt

 

BUON APPETITO!

5 saker du måste veta om olivolja

Olivolja är en hörnsten i den italienska kokkonsten och förgyller de flesta maträtter. Den är inte bara god utan också väldigt nyttig. Här är 5 handfasta råd när du ska välja en flaska från butikshyllan!

 

Valj-Extra-Vergine

 

Välj Extra Vergine

Välj helst en flaska där det står ”extra vergine” eller ”extra virgin” på etiketten. Extra Vergine betyder att det är en ren olja utan några smakdefekter och helt fri från tillsatser.

 

Kvalitet-spelar-roll

 

Kvalitet spelar roll

Högkvalitativ Extra Vergine smakar inte bara gott, utan har också större hälsofördelar jämfört med lägre kvaliteter, som säljs under namnen jungfruolja eller olivolja. Ju högre nivåer av antioxidanter desto längre hållbarhet och mer av de näringsämnen som vi betalar extra för.

 

Bitterhet är en bra sak

Färska oliver är bittra, så oljan gjord av färska oliver bör också vara bitter. Faktum är att bitterheten är en indikation på de hälsosamma näringsämnen vi förväntar oss när vi väljer Extra Vergine.

 

Bitterhet-ar-en-bra-sak

 

Håll det fräscht

Extra Vergine börjar tappa i kvalitet i samma ögonblick som den görs. Exponering för luft, värme och ljus förkortar hållbarheten dramatiskt. Många flaskor är inte längre Extra Vergine när den slutligen konsumeras. Det är som om du betalat för en Ferrari, bara för att köra en gammal Fiat första gången bakom ratten. Leta efter ett skördedatum eller tappningsdatum på varje flaska du köper — ju nyare datum, desto bättre. Om du bara kan hitta ett ”bäst före”-datum, bör det vara minst ett år i framtiden. Förvara den tätt stängd i ett svalt, mörkt skåp. När du öppnat flaskan använd den inom en månad eller två.

 

Hall-det-frascht

 

Använd den till allt

Vid det här laget borde alla veta att olivolja kan användas istället för mindre hälsosamma fetter i praktiskt taget varje maträtt. Från pochering och bakning till sautering till fritering – att använda Extra Vergine olivolja istället för smör eller andra oljor är inte bara det mest hälsosamma alternativet, utan gör också att din mat kommer också att smaka bättre.

När du steker under hög temperatur under lång tid kommer de omättade fettsyrorna (som oljan är rik på) oxideras i olivoljan och smaken och lukten försvinner i princip helt. Så då är det bättre att använda en olivolja med mildare smak.

 

BUON APPETITO!

 

anvand-den-till-allt

Fyra fantastiska recept !

råbiff från piemonte

Råbiff från Piemonte

Råbiff. Den här rätten som också kan kallas carne cruda…

Läs recept

Saltimbocca-alla-romana

Saltimbocca alla romana

Saltimbocca alla romana. Kalv på romerskt vis. Värm oljan i…

Läs recept

Panzanella

Violettas Panzanella

Skär brödet i kuber och lägg i en vid skål och täck med…

Läs recept

Coda Alla Vaccinara

Coda alla vaccinara

Skär bort fettet och skölj oxsvansen. Lägg den i en stor…

Läs recept